Få vekstanalyse
← Tilbake til bloggen

YouTube Shopping Ads

9 nov. 2021

Kanskje du allerede bruker Google Shopping-kampanjer til å selge produktene dine online. Visste du at de også kan vises på YouTube? Her kan du med fordel la produktfeeden florere. Høsten 2019 ble det mulig å annonsere for produkter direkte på YouTubes startside, samt i søkeresultatene.

Shopping Ads på YouTube er et skritt på veien mot et mer attraktivt og visuelt annonseringsformat. Oppdateringen innebærer også muligheten for interaktive videoer, som i høyere grad oppfordrer brukerne til en handling. Det skal bl.a. medvirke til å øke salget og konverteringsraten din. Les hvordan du øker konverteringsraten din her.


Store muligheter for eksponering via YouTube


Det kan for eksempel være en fordel hvis brukerne søker etter videoer som har relasjon til nettopp ditt produkt. Det er videre også mulig å tilføye en produktkarusell, hvilket betyr at du har muligheten til å eksponere enda flere av produktene dine, da brukerne har muligheten til å bla mellom produkter, som på den ene eller andre måten er relevant for brukeren. Produktene fremkommer basert på interessen til brukeren. Det krever altså ikke at brukeren søker på en bestemt merkevare for å fremkalle brukerens interesse.

Et eksempel kan være at en video om løpeteknikker fremkaller Shopping-kampanjer med løpeutstyr.
Annonserer du allerede via Shopping-kampanjer, og er tilsluttet YouTube på Display-nettverket ditt, kan du allerede nå velge å aktivere Shopping Ads på YouTube.

Legg til så mye data som mulig til produktene dine

På YouTube vurderes Google Shopping Ads, som andre steder, ut fra relevans. Det betyr at du må sørge for å legge til så detaljert informasjon som mulig om produktene dine i Google Merchant Center, for å fortelle Google hva du selger.
Jo mer fylde, jo større sjanse er det for at annonsekronene dine målrettes til potensielle kunder. Produktkarusellen, som nevnt tidligere, fremstår i den forbindelse som «foreslåtte produkter» med et mål om å løse et potensielt behov.

3 tips som slår produktfeeden til konkurrentene


For å gjøre det enklere for deg å se hvilken informasjon du med fordel kan legge til produktene i feeden din, gir vi deg her tre punkter du bør fylle ut for en mer målrettet eksponering basert på data:

  • Googlekategorier. En av de viktigste måtene du kan fortelle Google hva du selger, er ved å dele opp produktene dine i Googlekategorier. Selger du for eksempel løpeutstyr, kan du med fordel ha en «Default Category» som heter løpeutstyr, og nedenfor den legge til en Googlekategori for hvert produkt du selger. Dette kan være kategorier som løpesko, løpebukser osv. Disse medvirker til å forsterke relevansen, samtidig med at produktkarusellen kan inndeles deretter. Søker brukeren eksempelvis på én type løpesko, vil Shoppingannonsen din foreslå andre sko som inngår i samme kategori i ditt Merchant Center.

  • Produkttittel. Produktene dine kan med fordel ha en lengre og mer detaljert tittel i produktfeeden, enn hva som nødvendigvis er tilfellet på hjemmesiden din. Jo flere detaljer om produktet i tittelen, jo bedre.

  • Produktbeskrivelse. Her er utgangspunktet det samme. Legg til så detaljert informasjon og innhold om produktene dine som mulig for å gjøre Google klokere på hva du selger. Det kan ha en positiv effekt på relevansen på Shoppingkampanjen din, akkurat som det er en direkte kilde til å også styrke SEO-en din.

Finn ut mer om annonserne vi tilbyr gjennom Google i veiledningen vår.

Skrevet av 
Victor Lind
Client Manager

Vil du høre hva vi kan gjøre for deg?

Snakk med en spesialist