← Tilbake til bloggen

Viktigheten av en god konverteringsrate

30. aug 2021

AIDA Funnel

Optimaliser nettstedet ditt ved å øke konverteringsfrekvensen

Hjørnesteinen i god online markedsføring starter med nettstedet ditt og destinasjonssider. Derfor vil en vellykket konverteringsoptimalisering av nettstedet ditt skape større verdi og fordeler fra markedsføringen.

Konverteringsfrekvensen (konverteringsraten) måles i prosent, som prosentandelen av besøkende på nettstedet ditt som utfører en ønsket handling. For nettbutikker vil den viktigste konverteringen være et salg, hvor det for andre nettsteder ofte handler om å få brukere til å melde seg på et nyhetsbrev, laste ned en pdf eller fylle ut et kontaktskjema – ofte for å lage nye kundeemner. Konverteringsfrekvensen lar deg måle, spore og maksimere avkastningen på annonsekronene dine, og du sparer penger på unødvendige klikk.

Sløsing med markedsføringsbudsjett

Hvorfor kaste mer penger i markedsføring hvis du kan få mer ut av nåværende besøkende på nettstedet ditt? Du bør derfor starte med konverteringsoptimalisering før du bruker mye ressurser i form av f.eks. tid og penger på markedsføringen din.

Men hva er en god konverteringsfrekvens? Vi ser at konverteringsfrekvensen varierer sterkt fra bransje til bransje. Det er derfor ikke bare mulig for Google å finne ut hva en god konverteringsfrekvens er, ettersom du kan få et misvisende svar her. For å generalisere litt ser vi imidlertid at det ikke er uvanlig at nettbutikker har en gjennomsnittlig konverteringsfrekvens på rundt 2%.

Men hva skjer hvis du forbedrer destinasjonssidene dine og øker relevansen i en slik grad at konverteringsraten stiger til 4%? Da har du nettopp doblet omsetningen din her! Dette betyr konkret for deg at jo høyere konverteringsfrekvensen er, jo mer salg vil virksomheten din få.

Vi opplever ofte at kunder kommer til oss for å skape bedre resultater gjennom Google Ads og SEO. Men også her starter vi alltid med konkrete råd for å optimalisere konverteringsraten, så vi sikrer at den relevante trafikken konverterer godt etter hensikten. Det handler altså om å gjøre potensielle kunder til kunder.

3 faktorer som påvirker konverteringsfrekvensen din

Landingssider er avgjørende for brukeratferd

Når en bruker klikker på en lenke, har de ofte en intensjon med klikket og en forventning om hva som møter dem. Det tar bare brukeren et øyeblikk å evaluere innholdet på siden. Det er derfor avgjørende at landingssiden din oppfyller brukerens behov. Når vi snakker om konverteringsoptimalisering, er destinasjonssidene dine et av de viktigste elementene for å beholde brukeren – som kan være en potensiell kunde. Det betyr også at hver eneste side på nettstedet ditt kan være den første som brukeren kommer til.

Det er derfor viktig å ha så omfattende innhold som mulig. Og samtidig styrker bra og nøyaktig innhold SEO’en din – what’s not to like? Hvis landingssiden din ikke tilfredsstiller brukerens behov, eller hvis det er uhåndterlig å se gjennom siden, forlater de siden raskt igjen, noe som svekker din konverteringsrate.

I tillegg til innholdet ditt, er det også viktig å vurdere hvilke andre elementer brukeren forventer å finne på destinasjonssiden din. Dette kan for eksempel være kontaktinformasjonen din nederst på siden. I tillegg må du vurdere hvilken konvertering du vil ha med landingssiden din – og klargjøre CTA’en (Call To Action) på passende måte for dette.

Det må derfor være enkelt for brukeren å tyde innholdet, noe som bringer oss videre til det faktiske innholdet på siden.

Innhold påvirker konverteringsfrekvensen – og SEO

Tekstinnholdet er av stor betydning for bevaring av brukeren. Sørg for at tekstene er lette å lese og tilpasset mottakeren. Det er imidlertid forskjell på hvilke behov tekstene må dekke, avhengig av om de skal plasseres på en nettbutikk eller et nettsted. I en nettbutikk er produktbeskrivelsene spesielt viktige, det samme gjelder informasjon om kunnskapsrik veiledning for valg av riktig produkt. Disse holdes vanligvis så korte og presise som mulig. Hvis det er tekstinnhold for et vanlig nettsted, er det ofte ikke like klart å se gjennom hva brukeren ønsker å møte.

For å styrke innholdet er det dermed fordelaktig å gjennomføre en søkeordanalyse for å indikere hva brukerne ønsker å lese noe om. Bruk dataene dine og trekk ut individuelle søkeord som du med fordel kan innlemme i tekstene dine.

Kommuniser også det som gjør deg spesiell. Kan du forklare med ti ord hvorfor en kunde skal velge deg? Hvis ikke, er det bare å begynne å skrive. I så fall må du kommunisere det til besøkende på nettstedet ditt, slik at det ikke er noen tvil. Hvis du har andre fordeler som kommer kundene til gode, bør du også markere disse! Har du gratis levering? En helt eksepsjonell vurdering på Trustpilot eller noe helt tredje, så si ifra til kundene dine. Det kan gjøre forskjellen slik at en kunde velger deg fremfor konkurrenten.

Troverdighet, åpenhet og sikkerhet er viktige punkter du må ta med deg

Undersøkelser viser at kundene har en høyere tendens til å velge produkter der andre brukere har uttrykt sin tilfredshet. Du kan derfor bruke «sosialt bevis» i form av kundeanmeldelser på nettstedet ditt, slik at kundene får den «ekte» opplevelsen av produktet ditt – og dermed stoler mer på deg som bedrift.

En annen måte å øke ektheten er ved å sette inn bilder av dine ansatte, da du dermed kan styrke troverdigheten til bedriften din og kundens tillit. Fortell hvem som er bak skjermen! Det tar bare en potensiell kunde et splitsekund å vurdere om virksomheten din bør vurderes. Vis bilder og gjør det enkelt å komme i kontakt med deg – skriftlig og pr. telefon.

Brukeropplevelsen får gevinst på Google og styrker konverteringsfrekvensen

I mai 2020 kunngjorde Google at det i fremtiden vil bli lagt enda større vekt på brukeropplevelsen på nettstedet ditt, vurdert på grunnlag av parametere som besøkets varighet, lasthastighet og mobilvennlighet.

Du kan derfor vurdere hvordan du best og mest mulig kan dekke kundenes behov på nettstedet ditt raskt og effektivt. Ved å kjenne atferden kan du optimalisere brukergrensesnittet til deres fordel – noe som vil komme deg til gode til slutt. Selvfølgelig er det utallige alternativer for konverteringsoptimalisering, men her gir vi deg et innblikk i hvor du kan begynne.

  • Innhold: Gir du kundene dine nødvendig informasjon på en klar måte til rett tid?
  • Mobilvennlighet: Mobilbrukere er mer online enn noensinne. Sørg derfor for at kundene dine får en like god opplevelse i dette formatet, da Google belønner responsive sider.
  • Zero Friction Future: Er nettstedet ditt optimalisert for at kunden skal klikke så få ganger som mulig for å nå målet sitt? Brukeratferd endrer seg, og denne trenden er kommet for å bli.
  • CTA’er: Er handlingsfremmende knapper synlige og i samsvar med det du vil oppnå med dem? La dine viktigste konverteringsmål være mest merkbare. Det kan for eksempel være «legg i kurv» eller «kontakt oss».

Vær også oppmerksom på at du sannsynligvis har vært involvert i utviklingen av nettstedet og derfor raskt kan se deg selv blind i denne oppgaven. Du vet nøyaktig hvor alt ligger og hvorfor. Test deg selv! Få muligens et antall brukere til å håndtere en rekke oppgaver på nettstedet ditt med en tenk-høyt-øvelse, der eksterne brukere gir deg et innblikk i om designet ditt faktisk oppfattes i henhold til din intensjon.

Dette betyr helt konkret: At hvis brukerne får en god opplevelse på siden din, vil sannsynligvis færre mennesker forlate siden og gå tilbake til søkeresultatet, samtidig som de besøker siden din igjen i større grad. Konverteringsfrekvensen styrkes og du oppnår bedre resultater i det organiske søket.

Slik kommer du i gang med konverteringsoptimalisering

Den beste tilnærmingen til konverteringsoptimalisering er ved å analysere fra data. Bruk derfor data fra Google Analytics for å se bevegelsesmønstre på nettstedet ditt. I tillegg kan du med stor fordel bruke Heatmaps og Behavior Analytics Tools som f.eks. Hotjar for å analysere brukeratferd på den spesifikke destinasjonssiden.

Etter å ha analysert veien til forbedringsmuligheter, må du dele opp nye tiltak som kan øke konverteringsfrekvensen. Deltesting hjelper deg med å ta en datadrevet beslutning i stedet for magefølelser.

5 elementer du kan dele inn i:

  1. Fargen på CTA -knappen
  2. Teksten på CTA -knappen
  3. Overskrifter
  4. Ulike bilder
  5. Designet av destinasjonssiden

For deltesting anbefaler vi å bruke Googles eget verktøy Google Optimize.

Victor Lind

Skrevet av Victor Lind

Client Manager

Vil du høre hva vi
kan gjøre for deg?