Få vekstanalyse
← Tilbake til bloggen

Remarketing Lists for Search Ads

9 aug. 2021

Du kan med fordel legge til remarketing-målgrupper til alle kampanjene dine. Personer som tidligere har besøkt nettsiden din er mer tilbøyelige for å gjennomføre en handling eller et kjøp. Derfor anbefaler vi å skreddersy tilbudene dine spesifikt til disse personene når de søker på Google. En besøkende for én dag siden er mer verdt enn en for ett år siden, og derfor bør man dele opp disse gruppene så man kan by forskjellig.

By høyere mot tidligere besøkende (observation)


Du kan legge til remarketing-målgruppene dine til kampanjer og øke bud.
For å komme i gang med dette skal du legge målgruppene dine til kampanjen med målrettingsinnstillingen Observation. På den måten kan du endre bud spesifikt på målgruppen din, uten at det påvirker målretningen din.

Du kan optimere budene for de eksisterende søkeordene for de besøkende på remarketinglistene dine. Du kan f.eks. øke budet ditt med +30 % for dem som har besøkt nettsiden din i løpet av de siste 30 dagene.

Vi anbefaler flere målgrupper:


All Visitors, som gjelder 30 dager og 1-7 dager, 60 dager, 90 dager og helt opp til 540 dager.
RLSA-målretning mot helt brede søkeord (målretning)

Åpne opp for brede søkeord med Remarketing-målretning.

Du kan by på søkeord som du normalt ikke byr på, utelukkende for de personene som nylig har besøkt nettsiden din, eller som tidligere har foretatt en konvertering på nettsiden din. Dette kan hjelpe deg med å skalere salget ditt, da det nå kommer frem på søkeord du normalt ikke vil annonsere for.
For å komme i gang med dette må du legge til målgruppene dine til kampanjen med målretningsinnstillingen Målretning. Det gjør at annonsene dine kun vises til de målgruppene du har valgt.

Det er litt som å skyte med hagle, bortsett fra at du treffer.
Som eksempel kan vi se på kunden vår, Shaping New Tomorrow, som selger stretchbukser. Her ville vi aldri annonsere for et bredt søkeord som bukser. Det er det flere årsaker til. Først og fremst er forbrukerne vi treffer langt fra en kjøpsprosess, da man i kundereisen sannsynligvis befinner seg i overveielses- eller undersøkelsesstadiet. Sjansen for å treffe direkte på det forbrukeren etterspør kan være vanskelig, da det er umulig å spå hvilke typer bukser de leter etter. Utover det er det et svært konkurransepreget og dyrt søkeord, som oftest domineres av større nettbutikker med stort varesortiment, som Zalando.no, Stylepit, H&M, Asos og Boozt m.m.

Men med remarketing-målretningen gir det oss relevans til å annonsere for søkeordet. Det har vist seg å gi en ytterst høy effekt. Det er kunder som allerede er i markedet for å kjøpe bukser, og da de tidligere har besøkt Shaping New Tomorrow må vi anta at de har en interesse for merkevarene og produktene fra SNT. Det har gitt mange ekstra salg og omsetning som man normalt ville gått glipp av.

Sånn ser et utsnitt av kampanjen ut:

Sånn kommer du i gang
Du setter opp målgrupper i Analytics under Administrator -> Målgruppedefinisjoner -> Målgrupper.

Når du har satt opp Målgruppene dine, må du forsikre deg om at du har linket Analytics-kontoen din til Google Ads. Det gjør du under fanen Linking til Google Ads.

Når dette er gjort importeres målgruppene automatisk inn på kontoen din.
RLSA (Remarketing Lists for Search Ads) er effektiv for alle annonsører. Derimot må du være oppmerksom på at listestørrelsen til målgruppene dine må være minimum 1.000 aktive besøkende for å kunne brukes til visninger av annonser.

Finn ut om de forskjellige typene Google-kampanjer som kan hjelpe deg med å få bedriften din til å vokse.

Skrevet av 
Victor Lind
Client Manager

Vil du høre hva vi kan gjøre for deg?

Snakk med en spesialist