Det er ingen hemmelighet at sporing spiller en viktig rolle i å optimalisere din online markedsføring - og her er UTM-tagging en stor fordel.
UTM-tagging er brukergenererte koblinger som hjelper nettstedet ditt med å avkode hvor trafikken kommer fra. Det kan også beskrives som en bane som du kosmetisk kan sette inn i nettadressen din. Det vil dermed være mulig å spore bl.a. brukeratferd og hendelser i sporingsverktøy som Google Analytics.
Last ned LAZZAWEBs UTM Generator
Det kan være super effektivt hvis du for eksempel kjører flere kampanjer samtidig. Det kan for eksempel være et gjesteblogginnlegg som lenker til nettstedet ditt eller annonser på sosiale medier. På den måten forteller URL-adressen deg hvordan brukere havnet på nettstedet ditt.
Du kan deretter lese trafikken i Google Analytics helt ned til den spesifikke handlingen brukeren har utført. Du kan dermed enkelt og tydelig følge meldingene der du har lagt til en UTM-tag og lese en bestemt ytelse på en kampanje. Dette er en fordel for deg ettersom du sikrer at markedsføringsaktivitetene dine prioriteres i henhold til det som skaper størst vekst.
For eksempel gir det deg en ide om:
For å gjøre det enda enklere for deg, har vi utviklet en mal som kan generere dine unike UTM-tagger. I tillegg til å generere koblingene dine, hjelper malen deg blant annet med å holde oversikt over strukturen i UTM-taggene dine ved å se alle dine tidligere kampanjenavn.
I malen fyller du bare ut hvilken plattform eller kampanje trafikken din kommer fra. Malen er superenkel å bruke, så med noen få klikk har du generert en lenke som er spesifikk for dine individuelle aktiviteter.
Nå er du klar til å prøve det selv.
Malen kan lastes ned fritt nedenfor.