Få vekstanalyse
← Tilbake til bloggen

Oppsett av Google Analytics 4

8 Jun. 2021

Sett opp Google Analytics 4 og få dypere datainnsikt!

I høsten 2020 lanserte Google en ny og mer intelligent versjon av analyseverktøyet Google Analytics, tilpasset den siste utviklingen i den digitale markedsføringsverdenen. Den siste versjonen har fått navnet Google Analytics 4, og den tilbyr langt flere alternativer for deg som bruker.

Opsæt Google Analytics 4

 

 

 

 

Nyheter i Google Analytics 4

De viktigste nyhetene i den siste versjonen av Google Analytics er:

  • Machine learning
  • Analysesenter
  • Datastrømmer
  • Ny søkefunksjon

𝗛𝘃𝗮 𝗸𝗮𝗻 𝗱𝗲 𝟰 𝗻𝘆𝗲 𝗚𝗼𝗼𝗴𝗹𝗲 𝗔𝗻𝗮𝗹𝘆𝘁𝗶𝗰𝘀-𝗳𝘂𝗻𝗸𝘀𝗷𝗼𝗻𝗲𝗻𝗲?

Google Analytics 4: machine learning

Maskinlæring / kunstig intelligens

En av de viktigste grunnene til at Google opprettet Analytics 4, er å fylle datahullene som gradvis vokser i den tradisjonelle versjonen på grunn av den nye lovgivningen innen GDPR og cookies.

For å løse utfordringen med en cookie-fri fremtid, består Google Analytics 4 i stor grad av kunstig intelligens og er bygget på maskinlæring og prediktive beregninger. På denne måten har det blitt mulig for analyseverktøyet å forutsi trender og tendenser før de skjer. Dette betyr at med Google Analytics 4 får du muligheten til å se fremtidige trender i akkurat din bransje.

Hvis du for eksempel selger jeans, vil Google Analytics 4 fortelle deg når etterspørselen etter jeans vil øke og redusere i fremtiden. Det gir deg bl.a. mulighet for bedre lagerstyring og budgivning på annonsene dine.

Det nye innblikket i fremtidens etterspørselskurve gir alle brukere fordeler som:

  • Bedre lagerstyring
  • Budsjettoptimalisering gjennom Google Ads
  • Oprettelse av målgrupper for hele kjøpsreisen
  • Forbedring af ROI

Analysesenter

Med Google Analytics 4 får du, som noe helt spesielt, muligheten til å bruke Analysesenter-funksjonen gratis, som tidligere bare var reservert for Analytics360. I analysesenteret har du tilgang til malgallerier som kohortanalyse, stianalyse og traktanalyse.

 

Datastrømme

Den nye versjonen er bygget på samme plattform på tvers av kanaler som App & Web-eiendommen, som ble opprettet i Google Analytics i 2019. Dette betyr at den nye versjonen som noe helt spesielt, lar deg som bruker spore dine besøkende på tvers av enheter og plattformer . På den måten får du større innsikt i kundenes kjøpsreise.

 

Google Analytics 4 ny søgefunktionNy søgefunktion

I Google Analytics 4 er søkefunksjonen oppdatert til et enklere søkefelt, der du som noe nytt har muligheten til å stille et spørsmål om dataene dine og få umiddelbare svar. I tillegg kan du få tilgang til forskjellige rapporter, kontoer, innsikt og mer ved å bare skrive inn et nøkkelord i søkeboksen.

Tre store fordeler med Google Analytics 4

  • Forutsi fremtidige trender og tendenser innen din bransje
  • Følg kundende dine gjennom kundereisen på tvers av kanaler og plattformer
  • Lag mer nøyaktige målgrupper med Google Analytics analysesenter
30+ dedikerede Google-specialister
Vækstet mere end 300 kunder siden 2015
Få dominans på Google

Klar på Google-dominans?

Vi skaber brancheførende resultater. Vi ser og udnytter synergierne mellem Google Ads og SEO. Når du booker et møde med os, vil du opleve forskellen.