I høsten 2020 lanserte Google en ny og mer intelligent versjon av analyseverktøyet Google Analytics, tilpasset den siste utviklingen i den digitale markedsføringsverdenen. Den siste versjonen har fått navnet Google Analytics 4, og den tilbyr langt flere alternativer for deg som bruker.
De viktigste nyhetene i den siste versjonen av Google Analytics er:
Maskinlæring / kunstig intelligens
En av de viktigste grunnene til at Google opprettet Analytics 4, er å fylle datahullene som gradvis vokser i den tradisjonelle versjonen på grunn av den nye lovgivningen innen GDPR og cookies.
For å løse utfordringen med en cookie-fri fremtid, består Google Analytics 4 i stor grad av kunstig intelligens og er bygget på maskinlæring og prediktive beregninger. På denne måten har det blitt mulig for analyseverktøyet å forutsi trender og tendenser før de skjer. Dette betyr at med Google Analytics 4 får du muligheten til å se fremtidige trender i akkurat din bransje.
Hvis du for eksempel selger jeans, vil Google Analytics 4 fortelle deg når etterspørselen etter jeans vil øke og redusere i fremtiden. Det gir deg bl.a. mulighet for bedre lagerstyring og budgivning på annonsene dine.
Det nye innblikket i fremtidens etterspørselskurve gir alle brukere fordeler som:
Analysesenter
Med Google Analytics 4 får du, som noe helt spesielt, muligheten til å bruke Analysesenter-funksjonen gratis, som tidligere bare var reservert for Analytics360. I analysesenteret har du tilgang til malgallerier som kohortanalyse, stianalyse og traktanalyse.
Datastrømme
Den nye versjonen er bygget på samme plattform på tvers av kanaler som App & Web-eiendommen, som ble opprettet i Google Analytics i 2019. Dette betyr at den nye versjonen som noe helt spesielt, lar deg som bruker spore dine besøkende på tvers av enheter og plattformer . På den måten får du større innsikt i kundenes kjøpsreise.
Ny søgefunktion
I Google Analytics 4 er søkefunksjonen oppdatert til et enklere søkefelt, der du som noe nytt har muligheten til å stille et spørsmål om dataene dine og få umiddelbare svar. I tillegg kan du få tilgang til forskjellige rapporter, kontoer, innsikt og mer ved å bare skrive inn et nøkkelord i søkeboksen.