De fleste forbinder Google AdWords med annonser på Google. Sannheten er at annonsering via AdWords er mye mer enn det. Det er nettopp det som er grunnlaget for rebrandingen og navneskiftet til Google Ads.
Med Google Ads får du mye mer enn bare annonser på Google. Det er et helt univers av muligheter for bedriftseiere som gjerne vil markedsføre bedriften sin online.
Så hva er Google Ads? Det er Googles online annonseringsplattform, der bedriftseiere har muligheten til å markedsføre bedriften sin via forskjellige annonsetyper, både på Googles egne plattformer, men også på nettsider på tvers av internettet. Det er et markedsføringsverktøy der bedriftseiere har muligheten til å by på de søkeordene de ønsker at bedriften skal vises frem på ved søking på Google.
Så hvordan avgjør Google hvilke annonser som vises? Det fungerer ved at Google holder en lynrask annonseauksjon, der du byr på de søkeordene som du har funnet ut er relevante for bedriften din. Her legger du inn det høyeste budet ditt på hvor mye du vil betale per klikk på annonsen din. Denne liveauksjonen påvirkes av budet du har lagt inn, men også hvor relevant annonsen og landingssiden din er. Dette måles på en quality score, som både er viktig i forhold til å få en bedre plassering, men også lavere klikkpris. Annonser på Google vises som de første søkeresultatene når du bruker søkefunksjonen. Her er «annonse» markert med fet skrift, så det er tydelig for brukerne at det er snakk om betalt annonsering. Det finnes flere forskjellige annonsetyper. Dette kommer vi inn på under kampanjetyper i dette blogginnlegget.
Det kan være vanskelig å finne frem i de forskjellige kampanjetypene og hvilke som passer best til din bedrift og dine mål. Før du velger hvilke kampanjetyper du vil bruke, er det lurt å finne ut hvilke mål du har for kampanjen. På den måten sikrer du at den valgte kampanjetypen oppfyller målene dine.
Her finner du en oversikt over de forskjellige typene, samt en gjennomgang så du kan finne ut hvilke som er det rette valget for deg.
Først og fremst har vi Googleannonsering i søkenettverket. Her vises det relevante søkeresultater for det gjeldende søket. Denne kampanjetypen gir deg muligheten til å nå ut til personer som har et behov for dine produkter eller tjenesteytelser. Disse annonsene skaper trafikk på hjemmesiden din, og er derfor velegnet til å generere salg.
Denne typen annonsering er pull-marketing, da annonsene har som formål å treffe forbrukere som har et behov for et bestemt produkt eller ytelse. Det er effektivt, da forbrukerne allerede har kommet langt i kjøpsprosessen, eller kanskje allerede er klar til å kjøpe. Når du bruker søkekampanjer betales det per klikk. Det betyr at du betaler et visst beløp per klikk på annonsen din. Så hvis det ikke er noen som klikker inn på annonsen din, betaler du ingenting for den. Dette er en fordel da du dermed kun betaler for de personene som rent faktisk kommer inn på hjemmesiden din.
Som en del av søkenettverket kan du også opprette Google Shopping-annonser. Her vises bilder av produkter og tilhørende informasjon som matcher søket til forbrukeren. Denne annonsetypen er velegnet til å få vist frem produkter til potensielle kjøpere, da de allerede har søkt spesifikt etter nettopp dette produktet. Her kan forbrukeren også se produktet før de klikker inn på annonsen, noe som også har en god effekt. Siden annonsen linker direkte inn til det viste produktet, økes også sjansen for et kjøp markant. Det er en effektiv markedsføringsmetode, som typisk konverterer bedre enn de tradisjonelle tekstannonsene på søkenettverket. Grunnen til det er at forbrukeren kommer direkte inn på det produktet de ønsker å kjøpe.
Til displayannonser brukes det visuelle annonser, som du kanskje kjenner fra forskjellige nettsider, aviser eller ukeblader. De vises ofte som bannere på toppen av en side, ute på siden eller inne i en tekst. Annonser på displaynettverket kan både være bilder, videoer eller tekst. Her er det mulig å få annonser ut på tusenvis av nettsider – alt fra store nettsider som tv2.no og vg.no til helt små blogger og hjemmesider.
Denne type annonsering er push-markedsføring, hvilket betyr at forbrukerne som ser disse annonsene ikke aktivt har søkt selv etter det det annonseres for. Her målrettes annonsene etter målgruppen til bedriften, så annonsene kun blir vist for potensielle kunder. Denne strategien kan være nødvendig hvis man går på markedet med et nytt produkt eller forhandler et produkt som ikke mange har kjennskap til. Hvis målet er å øke kunnskapen om merkevaren, er denne typen kampanje et godt valg, da de blir sett av mange forbrukere.
Denne type kampanje gir deg muligheten til å få vist videoannonser på YouTube, da det i dag er Google som eier YouTube. Du kan bruke videoannonser til å markedsføre bedriften din og dermed skape mer oppmerksomhet rundt merkevaren din. Du kan, som nevnt tidligere, også bruke videoannonser på displaynettverket. Utover det gir YouTube nå også muligheten til å målrette forbrukere med fokus på direkte salg med Shopping annonser på YouTube.
Har du en app, som du ønsker å promotere? Da skal du bruke denne kampanjetypen. Opplysninger fra appen din blir brukt på tvers av plattformene til Google og mange andre nettsider og apper. Denne kampanjetypen gir deg muligheten til å få flere til å installere appen din eller engasjere brukere som allerede bruker appen.
Har du en fysisk butikk som du ønsker å promotere online? Da er Google My Business riktig for deg. Det kan være alt fra å få flere besøkende til butikken, til å promotere produktene du selger, et stort salg eller lignende. Med lokale kampanjer vil annonsene dine bli vist i søk, Display, YouTube og Google Maps. Annonsene kan også brukes til å hjelpe kundene dine med å finne frem til adressen eller åpningstidene til bedriften.
Når du har opprettet en Google Ads-konto til bedriften din, kan du komme i gang med å lage annonser. Det kan være vanskelig å vite hvor man skal starte og hvordan man kommer i gang med annonsering på nett. Vi anbefaler alltid å starte med annonsering på søkenettverket, da du her når ut til personer som aktiv søker etter det produktet du tilbyr.
Deretter kan man teste Displaynettverket og få vist annonsene på flere plattformer enn kun i et Googlesøk. Man må derimot være forberedt på at det ikke vil være samme effekt på Displaynettverket som i søking, da forbrukere ikke nødvendigvis har behov for produktet eller tjenesteytelsen din. Det er derimot viktig at det også er fokus på merkevarebygging og å øke kjennskapsgraden til bedriften din. Dette bidrar nemlig til å skape posisjonering i markedet. Det kan også ha en effekt på markedsføringen, da forbrukere må påvirkes. Det er svært normalt at potensielle kunder må påvirkes flere ganger før de foretar en beslutning om å utføre et kjøp. Jo flere ganger du har muligheten til å påvirke en bruker, jo mer øker sjansen for at de kjøper.
Noe annet som også er interessant når du jobber med Displaynettverket, er at du også kan lage remarketing. Det går ut på å målrette annonser mot personer som allerede har besøkt hjemmesiden din. Dette er potensielle kunder som allerede kjenner til deg og merkevaren din, noe som øker sannsynligheten for kjøp.
Som nevnt tidligere må kunder typisk påvirkes flere ganger, og derfor er det lurt å «følge opp» potensielle kunder som har besøkt hjemmesiden din. Det kan være med på å gi det siste dyttet for få dem tilbake til hjemmesiden din, og få dem til å ta kontakt eller utføre et kjøp. Er du nettbutikkeier kan du også vise annonser med akkurat de produktene som forbrukeren tidligere har tittet på – det øker konverteringsraten vesentlig.
Hos LAZZAWEB synes vi at remarketing i Google Ads er en undervurdert markedsføringskanal, som langt fra alle bedrifter bruker i dag.
De fleste kjenner til begrepet remarketing, men ikke alle benytter muligheten.
Fordelen med annonseringssystemet til Google er at du blir vist frem gratis. Det er nemlig, som nevnt tidligere, først når forbrukerne klikker inn på annonsene at det koster deg penger. Det betyr at du kan få tusenvis av visninger uten å betale én krone. Du betaler først når du rent faktisk får noe ut av det. Man må anta at personene som klikker har en interesse for bedriten din, da de synes annonsen din er spennende nok til å besøke hjemmesiden din.
I Google Ads kan du enkelt måle effekten av en annonse, hvilket gir deg mulighet for å hele tiden følge med på hvordan det går, og om det skal lages noen endringer eller justeringer. Skulle du ha behov for å endre budsjettet på annonsen din, kan dette gjøre raskt og enkelt. Nå skulle du være litt klokere på emnet, og vi håper at du fikk svar på spørsmålet ditt: Hva er Google Ads?
Hvis du ønsker at vi hjelper deg til å vokse gjennom Google Ads, ta kontakt med oss og hør hva vi kan gjøre for nettopp din bedrift.