Strukturen i Google Ads -kontoen din er avgjørende for å få suksess.
Først og fremst; Hva er granulær struktur?
Dette er ikke noe det snakkes mye om i bransjen, da det er her vi finner alt det harde arbeid og arbeidstimer. På de fleste kontoer kan det ha stor effekt, og det harde arbeidet i et godt oppsett vil lønne seg i fremtidig optimaliseringsarbeid.
Kort sagt, det handler om å isolere hvert enkelt søkeord i sin egen annonsegruppe.
Fordelene
Fordelene er at du kan kontrollere budet ditt på enhetsnivå helt ned til søkeordnivå. Det lar deg også bruke budsjettet ditt der du faktisk presterer best og samtidig redusere budsjettet der du ikke presterer optimalt. Samtidig kan du sikre at søkeordet forbrukeren leter etter er i selve beskrivelsen av annonsen. Dette kan være til fordel for og øke kvalitetsresultatet, og dermed sikre en høyere visningsrate og lavere klikkpriser.
Hver annonsør vet at relevans er nøkkelen til suksess. Teknisk så vel som praktisk i kundens shoppingreise. Med en detaljert struktur forventes CTR å øke etter hvert som annonsens relevans blir bedre og annonserangeringen din blir bedre. Flere klikk betyr mer trafikk, og mer trafikk betyr flere potensielle kunder.
En annen fordel er oversikten. Det gir deg som annonsør en betydelig bedre oversikt over resultatene til kontoen din. Du kan sortere dataverdiene dine på kampanje- og annonsegruppenivå, og kan enkelt og elegant hoppe over søkeordnivå, siden du med granulær struktur bare har søkeordet isolert på annonsegruppenivå. Ett klikk mindre og dermed mye tid spart. Det gir fordelen at du raskt kan evaluere ytelsen uten å måtte dykke ned på alle nivåene.
Hvordan kommer jeg i gang?
Når du trenger å sette opp et nytt søkeord, må du sette det opp i alle tre samsvartyper.
Hver samsvartype er isolert i sin egen annonsegruppe.
Eksempel på søkeord: Billige sykler
Annonsegruppe | Billige sykler | Broad –> + billige + sykler
Annonsegruppe | Billige sykler | Phrase –> “billige sykler”
Annonsegruppe | Billige sykler | Exact –> [billige sykler]
Granulær struktur er riktig for deg som har en større konto, med søkeord som forventes å generere mye trafikk.
Hvis du er interesseret i mer kunnskap om online annonsering, kan du se vår komplette guide til Google Ads.