Med Google Shopping kan du vise produktene dine fra nettbutikken din som annonser. Det fungerer ved å laste opp en produktfeed og Google bruker da denne informasjonen til å komponere annonsene.
Imidlertid er det ulempen at du ikke har de samme alternativene for å kontrollere hvilke søk annonsene dine vises på. Annonsene vises således basert på sammensetningen av det spesifiserte budet og relevansen av annonsene dine. Relevansen bestemmes blant annet av produkttitlene dine, og det er derfor viktig å fokusere på å optimalisere produktfeeden.
Å optimalisere din Google Shopping feed bidrar til å øke synligheten på Google og selge mer enn konkurrentene. Derfor kan du stå mye sterkere i Google Ads-auksjonen med en optimalisert produktfeed. Hjelp Google og øk visningsfrekvensen din ved å optimalisere produkttitler, beskrivelser osv.
Du kan gjøre alt dette med datafeedsverktøyene Avecdo eller DataFeedWatch.
Flere undersøkelser viser at forbedrede titler i produktfeeden resulterer i flere klikk, en økning i CTR og en reduksjon i klikkpriser.
Optimalisering av produkttitler har stor innvirkning på ytelsen og resultatene til Google Shopping Ads. Derfor er produkttittelen i Google Shopping feed det viktigste, og derfor er det viktig å optimalisere dette. Det er også en viktig faktor å velge en relevant og spesifikk produktkategori for produktene.
Det handler om å få relevante nøkkelord i titlene, slik at du hjelper Google med å forstå produktet og derved viser deg på alle relevante søk. Med Avecdo eller DataFeedWatch kan du optimalisere titlene i produktfeeden uten å gjøre det direkte i nettbutikken.
Det er en stor fordel å sette inn nøkkelord som beskriver produktet. For eksempel etter merke, kategori, varianter eller andre ord som kan beskrive produktet. En kombinasjon av det hele vil være en fordel.
For å komme i gang med å optimalisere produkttitlene dine, må du, som tidligere nevnt, berike feeden med et Data Feed Management-verktøy.
I tabellen nedenfor vil vi kort presentere beste praksis i forhold til titler i feeder for dine Google Shopping Ads.
Hvis du som annonsør optimaliserer produktfeeden din basert på metoden ovenfor, blir titlene optimalisert på best mulig måte.
I tillegg til at denne metoden gir effektive titler, vil det også ha den effekten at du “fanger” forbrukere lenger nede i salgstrakten – det vil si der forbrukeren er nærmere et kjøp.
La oss gi et eksempel basert på bildet nedenfor:
Vi har tre forbrukere – den første brukeren søker etter “Løpesko” (Low Intent), den andre søker etter “Nike Løpesko” (Mid Intent) og den tredje søker etter “Nike air zoom løpesko” (High Intent). Fra søket kan vi utlede at forbruker nummer 3 er mye nærmere et kjøp, ettersom personen allerede vet hvilke løpesko vedkommende skal kjøpe og bare leter etter nettbutikken der produktet kan kjøpes.
Det er her våre optimaliserte titler spiller inn, ettersom vi har optimalisert slik at alle disse søkeordene som forbrukeren søker etter, er til stede i tittelen vår.
Dette vil først og fremst ha følgende effekt:
Som nevnt tidligere i innlegget, kan du ikke velge hvilke søk annonsene dine skal vises på. I tillegg til å optimalisere titlene på produktene dine, kan du også legge til negative søkeord for bedre å unngå å kaste bort budsjettet på visninger som ikke er relevante for brukeren. Det hjelper også Google med å avklare innholdet i annonsene dine – inklusiv hvilket produkt det gjelder.
Unngå derfor å bli vist i søkeresultatene til uinteresserte brukere ved å bruke negative søkeord og spar penger på markedsføringsbudsjettet.
Sørg derfor for å gjennomgå søkeord for annonsene dine kontinuerlig og ekskluder søkeord som er villedende slik at annonsene dine skal bli så effektive som mulig.
Les om andre kampanjetyper og mye mer i vår komplette guide til Google Ads.