← Tilbake til bloggen

Den ultimative guiden til lenkebygging

12. aug 2021

lenkebygging

Innledning – Hva er en «god» lenke?

I dette blogginnlegget legger vi alle kortene på bordet og avslører nøyaktig hvordan vi i LAZZAWEB skaper resultater for våre kunder med lenkebygging. Du lærer å evaluere andre nettsteder når det gjelder hvor god en lenke du kan få fra dem.

Når det gjelder søkemotoroptimalisering (SEO), er det ingen liste over fakta. Riktignok er det et bredt spekter av retningslinjer fra Google, men hvis du følger dem til punkt og prikke, vil du sannsynligvis ha vanskelig for å oppnå de ettertraktede topprangeringer på Google. Derfor er SEO-lenkebygging et must. På LAZZAWEB har vi et sterkt fokus på ikke bare å skape resultater, men også forstå årsaken bak dem. Jo bedre forståelse vi har av Googles algoritme, jo bedre kan vi skreddersy strategier og holde oss foran SEO-oppdateringene. Og det sørger til slutt for stabile, holdbare og raskere resultater for våre kunder.

Av denne grunn er våre strategier basert på to aspekter:

  1. Data fra våre kunder og partnere (det praktiske aspektet).
  2. Googles egne patenterte systemer (det teoretiske aspektet).

Førstnevnte gir oss innsikt i hva som fungerer, og sistnevnte kan gi oss en ide om hvorfor det fungerer.

(Hvis du ikke vet hva som menes med «Googles egne patenterte systemer», er det en rekke patenter som Google har tatt på forskjellige systemer i deres algoritme. Dette kan føre oss i retning av hvordan algoritmen fungerer, men siden den er veldig kompleks vil vi i dette blogginnlegget bare berøre det på et generelt nivå).

Samlet utgjør disse dataene og erfaringene grunnlaget for å bygge våre strategier. Så les videre og lær hvordan du bygger lenker på en trygg og effektiv måte – akkurat som vi gjør hos LAZZAWEB.

Hjørnesteinene i en god lenke

Lenker kan oppfattes som merker av troverdighet fra andre hjemmesider, og de er fremdeles avgjørende for å oppnå topprangeringene på Google.

I de «gode gamle dager» var koblingsbygging begrenset til å få flest mulig lenker. Men i dag handler det mer om kvalitet enn kvantitet. Googles algoritme har blitt populært sagt å være «kvalitetsbevisst» og kan dermed mye bedre vurdere hvor mye verdi en lenke skal legge til et nettsted.

Og svaret er …

En blanding av alle tre alternativene. Faktum er at algoritmene som vurderer kvaliteten på en lenke er basert på de samme prinsippene som Google bruker for å vurdere nettstedet ditt. Sagt på en annen måte: jo lykkeligere Google er for nettstedet som lenker til deg, jo sterkere blir lenken. Og dette er hjørnesteinen i god og sikker SEO lenkebygging (SEO Backlinks). Basert på mange års eksperimentering og datainnsamling, har vi utviklet Lenkebygging Trekanten som er basert på følgende tre konsepter:

En lenke som bare omhandler en av sidene i trekanten vil fremdeles tilføre nettstedet ditt verdi. Men en god lenke kombinerer alle tre sidene.

Det vil si: jo sterkere, mer relevant og autoritativ lenken er, jo bedre resultater vil den skape for nettstedet ditt. I det følgende vil vi gå i dybden med tre respektive sider av trekanten.

Hva er en sterk lenke?

Styrke refererer til drivkraften bak lenkene du mottar – og på samme måte er nettstedets egen styrke basert på de lenkene den har.

For å vurdere styrken til nettsteder (og lenker) bruker Google en algoritme kalt PageRank.

Algoritmen har som mål å forstå – og sortere – milliarder av nettsteder som den gjør ved hjelp av lenkene som sendes frem og tilbake fra nettsteder.

Hvis du ikke har hørt om PageRank før kan det være fordi Google fjernet offentlig tilgang til scoren i mars 2016. Årsaken til dette valget var «at internett hadde blitt mer komplekst og å ha en desidert nettside score ville være forvirrende».

Imidlertid er det utbredt enighet om at den virkelige grunnen var at SEO’er brukte systemet for lenkebygging og salg av lenker.

Hvordan fungerer PageRank?

Som sagt er PageRank algoritmen som vurderer styrken til nettsteder basert på de andre nettstedene som lenker til nettstedet det er snakk om.

PageRank er delt like mellom det totale antallet lenker på en side.

Nedenfor har vi illustrert en veldig enkel versjon av systemet:

Kilde: https://ahrefs.com/blog/google-pagerank/

Som illustrasjonen viser, blir et nettsteds stjerner (styrke) «overført» når det lenkes fra den. Og som du sikkert kan forestille deg, blir dette utvekslingsforholdet ekstremt komplisert når det tas hensyn til de mange millioner nettsteder som lenker frem og tilbake mellom hverandre over hele internettet.

Det avgjørende er imidlertid ikke at du forstår nøyaktig hvordan algoritmen fungerer. Det viktigste er at du forstår de grunnleggende konseptene bak:

  1. Når du får en lenke fra et annet nettsted, mottar du noen av «stjernene» – dvs. styrke.
  2. Antall stjerner avhenger av hvor mange stjerner nettstedet ditt allerede har – det vil si hvor sterkt det er.

I tillegg til en rekke andre faktorer som vil bli forklart nedenfor.

Bestemmelse av styrken til lenker – hvilke faktorer?

Det er en rekke faktorer som spiller inn når Google vurderer styrken til en lenke. Dette gjelder det lenkende nettsteds egen styrke, lenkens posisjon på siden, antall utgående lenker, henholdsvis no/dofollow-lenker og nettstedets mangfold.

Det lenkende nettsteds egen styrke

Som vi allerede har lært bestemmes styrken til et nettsted av nettstedene som lenker til det.

Men hvordan måler vi styrken på lenker nå som Google har fjernet tilgangen til PageRank-systemet deres?

Vi gjør dette ved hjelp av tredjepartsverktøy som, i likhet med Google, samler inn lenkedata fra mange millioner nettsteder på internettet og deretter brukes denne dataen til å vurdere styrken til de forskjellige lenkene.

Blant de mest populære verktøyene finner du Ahrefs, Majestic, Moz og Semrush. Ahrefs har den klart største lenkedatabasen, og derfor vil vi ta dette som utgangspunkt i det følgende.

MERKNAD: Siden disse verktøyene på ingen måte har de samme ressursene som Google, er de ikke så nøyaktige som Googles egen PageRank – og må derfor også tas med en klype salt. De fungerer imidlertid som et godt utgangspunkt.

 

Eksempel på det lenkene nettsteds egen styrke (screenshot fra Ahrefs)

Data og metrics vil bli forklart nedenfor.

Ahrefs samler inn mye data rundt et nettsted, for eksempel antall lenker, ytelsen i Google og mye mer. Vi kan bruke disse dataene til å estimere hvor sterk en lenke fra et nettsted vil være.

Slik vurderes styrken til et nettsted

Når det gjelder å vurdere styrken til en lenke, er den viktigste type av data fra Ahrefs følgende beregninger:

  • DR (Domain Rating): En total poengsum fra 0 til 100 basert på alle lenker som nettstedet mottar.

Og her er logikken ganske enkel: jo høyere, jo bedre.

  • UR (URL Rating): En samlet poengsum fra 0 til 100 basert på alle lenkene som den spesifikke siden du undersøker.

Når du får en ny lenke fra et nettsted, vil UR være betydelig lavere ettersom siden du får en lenke fra ikke har noen lenker selv.

Dette betyr imidlertid ikke at lenken er verdiløs – tvert imot. Men jo høyere en UR er, desto sterkere blir lenken din. Samtidig vil UR øke etter hvert som interne lenker på nettstedet sprer styrke til siden du mottar en lenke fra.

  • Backlinks: Antall lenker som går til siden du undersøker – inkludert lenkene som går til alle undersidene.
  • Referring domains: Antall domener/nettsteder som sender lenker til siden du undersøker.

En stor mengde lenker (backlinks) har ikke mye verdi isolert hvis de kommer fra de samme nettstedene. Derfor bør du ikke bare konsentrere deg om hvor mange lenker et nettsted har, men også hvor mange unike domener de kommer fra. (Dette utdyper vi og kommer tilbake til litt senere).

  • Organiske søkeord: Hvor mange søkeord nettstedet rangerer på i Google.

Dette er en av de sterkeste indikatorene for et sunt nettsted. Den eneste måten nettstedet selv kan rangere på søkeord er hvis Google liker det. Og en lenke fra et nettsted som Google liker er i de aller fleste tilfeller en god lenke.

Vær imidlertid oppmerksom på nettsteder som har høy domeneklassifisering, men få organiske søkeord. Dette kan godt være et tegn på at nettstedet ikke har tilstrekkelig autoritet (mer om dette senere).

  • Organisk trafikk: Et estimat som indikerer hvor mye trafikk nettstedet mottar som et resultat av rangeringen det har i Google.

Basert på nettstedets organiske rangering, beregner Ahrefs et estimat på hvor mange besøkende disse rangeringene gir månedlig.

  • Organisk verdi: Et nøkkeltall basert på Ahrefs’ estimerte trafikk multiplisert med CPC (kostnad per klikk). Det vil si hva folk er villige til å by for et klikk på en tekstannonse for det gitte søkeordet.

Tanken er at jo flere mennesker er villige til å by på et søkeord, jo mer verdi må det ha. Dette er imidlertid ikke nødvendigvis alltid tilfellet, så ta organisk trafikk med en klype salt hvis du bruker Ahrefs til søkeordanalysen.

 

Oppsummering:

  • Vær oppmerksom på nettsteder med mange backlinks i forhold til antall henvisende domener. Dette kan indikere SPAM-lenkerbullet points.
  • Så lenge det ikke er SPAM involvert, betyr en høyere DR en sterkere lenke.
  • Vær oppmerksom på sider med høy DR/mange lenker, som også har få organiske nøkkelord. Et reelt, sterkt og sunt domene vil i 95% av tilfellene rangere på søkeordene selv.

 

Viktig merknad: En lenke med lavere styrke vil ikke skade nettstedet ditt (med mindre det er SPAM). Ikke si nei til muligheter for å få gratis lenker (selv om de er «svakere») hvis de kommer fra

 ekte nettsteder.

Men hvis du trenger å bruke tid og penger på å aktivt skaffe lenker, vil vi anbefale å målrette domener som har minst:

  • 20 og Domain Rating (DR).
  • 50 henvisende domener.
  • 500 organiske søkeord.

Lenkets plassering på siden

Lenker fra selve siden som du mottar en lenke fra kalles utgående lenker.

For å vurdere hvor mye kraft som må overføres fra disse utgående lenkene, opererer Google med et integrert system i deres algoritme kalt Reasonable Surfer. Dette tar sikte på å forstå hvilke utgående lenker på en side det er mest sannsynlig at besøkende klikker på.

Basert på dette tildeler algoritmen en verdi til hver lenke, og her vektes en lenke som er plassert i selve innholdet høyere enn en lenke som plasseres i nettstedets meny, bunntekst, widget og lignende. På samme måte tildeles en lenke større verdi, jo høyere opp i innholdet / teksten denne lenken ligger.

Systemets logikk er som følger: Hvis du som eier av nettstedet er villig til å plassere en lenke der flertallet ser det (dvs. i den øverste delen), må det også være en viktig lenke som følgelig tillegges mer verdi enn hvis det var skjult i bunnteksten.

Oppsummering:

  • Målet er å få lenken din plassert i selve innholdet/teksten – dvs. ikke i bunnteksten, menyen, widgeten eller lignende.
  • Vær også oppmerksom på plasseringen til lenken din hvis du deler lenkeartikkelen med andre – og sørg alltid for at lenken din vises i et av de øverste avsnittene.

Antall utgående lenker

Akkurat som algoritmen ser på hvor lenken din ligger på siden, ser den også på hvor mange personer du deler artikkelen med.

Algoritmen fungerer på en slik måte at den sprer kraften utover antall lenker som finnes på siden.

Dette betyr at jo flere utgående lenker teksten inneholder, jo svakere vil de enkelte lenkene være.

(MERKNAD: I denne beregningen er ikke lenker i bunntekst, meny, widget osv. inkludert).

Vi kan se dette mønsteret i PageRank-eksemplet, der en tostjernerside bare overfører en halv stjerne til hvert av de tre nettstedene den lenker til.

Det faktum at en tostjerners side bare overfører en halv stjerne til hvert av de tre nettstedene den lenker til, betyr også at nettsteder som minecookies.org/linked-sites/ overfører minimal styrke. Det er ikke å si at denne typen lenke ikke har noen verdi. Mer spesifikt betyr dette at verdien er betydelig lavere enn mange kanskje tror.

Oppsummering:

  • Sikt etter 1-3 lenker i artiklene dine.

MERK: Vær oppmerksom på koblingsleverandører som tilbyr billigere lenker på store og autoritative nettsteder. I disse tilfellene blir prisen vanligvis presset ned ved å lage store artikler med 10-20+ selskaper – og når styrken deles med 10-20 andre nettsteder, blir lenken mye svakere.

Nofollow

Nofollow er et klistremerke som du aktivt og strategisk kan legge til lenker slik at de ikke overfører styrke.

Et godt eksempel på dette er kommentarfeltet på de fleste blogger som har nofollow-koden automatisk lagt til. Tilknyttede lenker har også (i de fleste tilfeller) et nofollow-klistremerke og mer.

Imidlertid er en nofollow-lenke ikke så ubrukelig som mange tror, ​​da den fremdeles kan overføre autoritet fra nettstedet. Våre egne eksperimenter i dette feltet viser for eksempel at lenker fra Wikipedia har stor verdi – til tross for at de er nofollow (mer om dette i seksjonen Autoritet). Det er imidlertid bred enighet om at en såkalt dofollow-lenke  er mer verdifullt enn en nofollow.

Oppsummering:

Vær oppmerksom på at lenkene du anskaffer ikke er nofollow. Du kan sjekke dette ved å høyreklikke på lenken og sjekke koden. Hvis det, som i eksemplet nedenfor, står «nofollow», er det en nofollow-lenke.

Nettsteders mangfold

Når er den beste sjansen for at du prøver en ny restaurant basert på anbefalinger fra andre?

Er det:

  1. Hvis en venn ti ganger anbefaler deg å prøve samme restaurant?
  2. Hvis ti forskjellige venner anbefaler deg å prøve den samme restauranten?


De aller fleste ville sannsynligvis veie ti venners uavhengige anbefalinger høyere enn ti anbefalinger fra samme venn. Og på samme måte veier Google anbefalinger (lenker) fra unike nettsteder høyere enn flere anbefalinger (lenker) fra samme nettsted.

Vi opplever dette mønsteret gang på gang i praksis, og det støttes av Mozs omfattende studie, «Search Engine Ranking Factors 2015», som er basert på hele 17 600 søkeord.

Når det er sagt, ikke si nei til lenker fra sterke nettsteder bare fordi du har en lenke derfra på forhånd. Så lenge du i denne sammenhengen er klar over at hver påfølgende lenke ikke er så sterk som den første.

 

Oppsummering:

For hver lenke du får fra et nettsted, reduseres styrken. Prøv så langt det er mulig å skaffe lenker fra nettsteder som du ikke tidligere har mottatt lenker fra.

Relevans

Googles primære mål med søkemotoren er å presentere relevante søkeresultater for brukerne.

La oss ta et imaginært eksempel:

John, 42, vil finne et sted å spille golf i Oslo og søker derfor etter «Golf club» på Google. Her er det selvsagt Googles ansvar å forstå søkene hans for å finne lokale golfklubber – og ikke klubber for entusiastiske Volkswagen Golf-eiere.

For denne forståelsesprosessen bruker Google en rekke omfattende systemer som tar sikte på å dekode det brukerne leter etter når de bruker forskjellige søkeord. Men en ting er å forstå brukerens behov (søkeintensjon), noe annet er å forstå hvilke nettsteder som kan dekke dette spesifikke behovet.

I denne sammenhengen er SEO på siden det viktigste stykket, men lenkebygging er absolutt også en viktig del av puslespillet. Lenker kan bidra til å overbevise Google om at nettstedet ditt er relevant for de eksakte søkeordene du vil bli identifisert på – og rangere høyt på. 

Faktorer som påvirker relevansen av en lenke

Akkurat som det er en rekke faktorer som bestemmer styrken til en lenke, er det en rekke faktorer som avgjør hvor relevant en lenke du mottar faktisk er. Mer spesifikt; nisje på nettstedet, selve artikkelen og valg av ankertekst (Anchor Text Backlinks). Vi vil presentere dette for deg i det følgende.

Nettstedets nisje

Jo flere (under)sider som finnes på et nettsted som omhandler nøyaktig hva nettstedet ditt behandler, jo mer relevant vil også en lenke derfra være.

Det er imidlertid ikke bare et spørsmål om mengden av (under)sider, men snarere hvor stor en del av nettstedet som omhandler emnet.

La oss igjen ta et eksempel fra den virkelige verdenen. TV2.no samler titusenvis av artikler om Golf. Betyr dette at en lenke herfra er mer relevant enn en lenke fra for eksempel golfsiden.com, som utelukkende fokuserer på golf? Ikke nødvendigvis. I dette tilfellet kan en lenke fra Viasat være sterkere, men en lenke fra Golf Siden vil være mer relevant.


Hvordan vurderes relevansen til et nettsted

Som regel kan man raskt vurdere hvor relevant et nettsted er ved å bare besøke det. Som i eksemplet ovenfor, er det logisk fornuftig at golfsiden.com er mer relevant enn TV2.no når det gjelder golf.

Men hvis du er i tvil, kan du bruke metoden «site:nettsted.no» for å få et inntrykk av relevansen til et nettsted.

site:nettsted.no (med små s) er en kommando du kan skrive i Google som viser deg alle sidene som er indeksert for det nettstedet.

Ved å bruke den samme kommandoen og legge til emnet etterpå («site: homepage.dk topic»), kan vi se antall sider som omhandler det spesifikke emnet.

Disse to tallene sammenlignes med hverandre og derigjennom finne en relevansprosent – dvs. hvor stor andel av nettstedet som tar for seg nettopp ditt tema.

Hele prosessen for vårt eksempel med golfnettbutikken vil derfor se slik ut:

  1. Bruk kommandoen «site:nettsted.no» for å se det totale antallet indekserte sider.
  2. Bruk kommandoen «site:nettsted.no golf» for å se hvor mange sider som omhandler golf på nettstedet.
  3. Del antallet relevante sider med det totale antallet indekserte sider – og multipliser resultatet med 100 for å få tallet i prosent.

Dette kommer sannsynligvis ikke som noen overraskelse. På den annen side blir det mer interessant når vi sammenligner ulike nyhetsmedier og sportssider i forhold til hvor relevante de er i forhold til golf.

Oppsummering:

  • Jo flere sider på et nettsted som behandler det samme emnet som nettstedet ditt, desto mer relevant vil en lenke derfra være.
  • Vær også oppmerksom på plasseringen til lenken din hvis du deler lenkeartikkelen med andre – og sørg alltid for at lenken din vises i et av de øverste avsnittene.

Selve artikkelens innhold (søkeordoptimalisering)

For å oppnå maksimal relevans er det ikke nok å få en lenke fra et relevant nettsted. Den faktiske siden som lenken vises på må også være relevant.

Du kan øke denne relevansen ved å optimalisere teksten som inneholder lenken. Dvs. mål teksten mot søkeordene du vil vises på. Og husk mantraet: jo bedre Google liker siden du mottar en lenke fra, jo sterkere blir lenken.

Eller hvis du tilpasser det etter relevans, vil det se ut sånn: Jo bedre siden du får en lenke fra rangerer på søkeordene dine, desto mer relevant blir lenken.

Det betyr også at hvis du bruker tradisjonelle lenkebyggingstekster (hvor det eneste formålet er å lage et tekstvolum på 300-400 ord), så går du glipp av mye verdi fra lenken din. Så hvis du vil ha mest mulig valuta for pengene, bør du derfor behandle lenkeartikler som om de var en side på ditt eget nettsted.

Hvor mye kontroll du har over lenkeartikkelen din (og hva den omhandler) avhenger imidlertid mye av typen av lenke det er snakk om.

Hvis du for eksempel kjører PR-kampanjer med det formål å distribueres på nyhetssider, vil du ofte ha begrenset eller ingen kontroll i det hele tatt. Omvendt, med gjesteposter eller advertorials (sponsede innlegg), vil du vanligvis ha en mye høyere grad av kontroll.

MERK: Vær forsiktig med dele-artikler!

Fordi relevans er så viktig for verdien av en lenke, vil effekten av lenken din også bli betydelig redusert hvis du deler den med andre sider som ikke adresserer det samme emnet som nettstedet ditt.

Så ikke bare deler du styrken (som nevnt i første kapittel) – du vil også «dele» relevansen.

Oppsummering:

  • Unngå «lenketekster» og bruk heller (så langt det er mulig) søkeord som optimaliserer artiklene som om de var til bruk på ditt eget nettsted. Dette øker relevansen av lenkene dine og lar deg generere ekstra trafikk til nettstedet ditt.
  • Unngå dele-lenker der artikkelen deler seg og tar for seg mange forskjellige emner. Selv om denne løsningen umiddelbart er billigere, reduserer den lenken din betydelig.

Ankerteksten (Anchor Text Backlinks)

Nettstedets egen relevans danner grunnlaget for den totale mengden relevans som kan overføres via lenker.

Men hvor mye som faktisk overføres avhenger i stor grad av hva som er skrevet i selve lenken – også kalt ankerteksten.

Forankringsteksten hjelper til med å fortelle Google hva siden som lenkes til handler om. Derfor har den også stor betydning for relevansen av en lenke – og dermed verdi.

Derfor er det også viktig å vurdere hvilke ankertekster du skal bruke. Det er flere forskjellige typer her – fra ankertekster som bare bruker ett søkeord (f.eks. Golfutstyr), utgaver som inneholder merkenavnet ditt (f.eks. Min golfbutikk), til de mer generiske, der det bare står «les mer her».

Men hvilken av typene skal du velge da?

Det er et veldig bra spørsmål. Å velge ankertekster er en hel vitenskap i seg selv og samtidig for komplisert til å utdype her i innlegget.

Men som utgangspunkt vil ankertekster som inneholder det direkte søkeordet være de mest effektive – og samtidig de mest risikable.


Se opp for pingvinen

Google har en algoritme kalt Penguin som tar sikte på å vurdere hvor naturlige lenker er. En av tingene som denne algoritmen spesielt fokuserer på er antall lenker med ankertekster der bare søkeordet har blitt brukt.

Et eksempel på en slik ankertekst kan være «Golfutstyr», som er helt identisk med det store søkeordet «Golfutstyr». Å bruke slike ankertekster kan ha størst effekt på nettstedets organiske rangering, men hvis du er for selvsikker kan det like gjerne ende opp med å påvirke nettstedet negativt. I den andre enden av spekteret har vi de mer konservative ankertekstene som «se her», «les mer» osv. Disse er langt fra like risikable å bruke i forhold til Penguin, men vil samtidig overføre mindre grad av relevans.

Som en mellomkategori har vi de såkalte «blandede ankertekstene», som representerer en hybrid av forskjellige søkeord/termer. Dette kan for eksempel være «Se vårt billige golfutstyr her» eller «stort utvalg av eksklusivt golfutstyr» – og de er dermed en flott midtvei. Dette er som sagt et komplisert emne, men en god tommelfingerregel er å holde seg først og fremst ved den konservative enden av spekteret.

 

Oppsummering:

  • Balansen mellom å lage lenker som skaper (gode) resultater og lenker som risikerer å skade nettstedet ditt er veldig subtilt.
  • For å skape raskere resultater og unngå «pingvinstraf», kan du med fordel bruke blandede ankertekster som en mellomvei som kombinerer flere ord/søkeord – f.eks. «Se alt golfutstyr her».
  • Hvis du er i tvil, hold deg på den konservative siden – og unngå for mange ankertekster som bare inneholder ett nøkkelord. Fokuser også på å ikke bruke nøyaktig samme ankertekst for mange ganger.

Lenkets plassering (omliggende tekst)

Som med styrke, ser Google også på hvor i innholdet lenken din er plassert.

Ankerteksten er den viktigste faktoren som bestemmer hvor mye relevans som overføres. Men den omkringliggende setningen som omgir lenken din hjelper også til å fortelle algoritmen hva lenken egentlig handler om. Her kan det være spesielt gunstig å bruke relaterte søkeord i samme setning, for å øke relevansen til lenken din.

Autoritet

Google har et forsvar mot de som prøver å manipulere algoritmen til deres fordel. Ved hjelp av en rekke faktorer er målet å validere styrken som et nettsted har bygget – det vil si om det er et reelt nettsted, og om styrken er bygget «naturlig».

Sterke lenker kan manipuleres, og Google må derfor kunne skille mellom et reelt troverdighetsstempel (god lenke) og en lenke fra et nettsted som har en «oppblåst» styrke/DR.

Så hvor styrke er grunnlaget for en sterk kobling, så er autoritet den faktoren som kan begrense hvor mye styrke som kan overføres.

Det betyr også at hvis Google ikke stoler på et nettsted, vil verdien av en lenke derfra bli drastisk redusert. Og dette er en viktig og verdifull læring for deg.

For selv om en lenke med høy styrke (mange/sterke lenker) ofte i seg selv vil gjenspeile en høy autoritet (og dermed ikke er begrenset), er saken annerledes for nettsteder av mindre størrelse – spesielt noen av dem som tilbys av lenkeselgere.

Først vil vi raskt gjennomgå og forklare de forskjellige faktorene som bestemmer autoriteten til et nettsted, og deretter vil vi vise deg et eksempel på henholdsvis et sterkt nettsted uten autoritet og et sterkt nettsted med autoritet, slik at du kan se forskjellen.

Nofollow-lenker har verdi

Før vi kommer inn på de forskjellige faktorene som bestemmer autoriteten til et nettsted, vil vi utdype nofollow-lenker som vi berørte i begynnelsen – samt hvilken verdi de kan ha for deg.

Den generelle troen er at nofollow-lenker ikke overfører verdi, noe Google også har uttalt /bekreftet. Igjen er det imidlertid ikke alltid mulig å stole på Googles offentlige kunngjøringer. Vår samlede erfaring innen dette feltet viser et direkte motsatt bilde.

Ta for eksempel en lenke fra Wikipedia. Til tross for å være en nofollow, har vi gjentatte ganger sett at den tilfører verdi til kundens nettsted (og rangeringene).

Hvis Google bruker lenker som troverdighetsstempler virker det også ulogisk å imøtekomme lenker fra så store og autoritative nettsteder, som Wikipedia, utelukkende på grunn av et nofollow-klistremerke.

 

Autoritetsbestemmelse av nettsteder – hvilke faktorer?

Vi har basert autoritet på faktorene vi vurderer Google bruker i algoritmen deres. Det er basert på brand mentions, domenealder, antall brand-søk og sosiale signaler. Fellesnevneren for dem alle er at «jo mer, jo bedre/mer autoritær».

Nok en gang vil vi minne deg på: jo bedre Google liker nettstedet du får en lenke fra, jo sterkere blir lenken.

Brand mentions

Brand mentions er andre steder på internett der nettstedet eller brandet har blitt nevnt – med eller uten lenke. De kan på en måte betraktes som en lenke som ikke overfører direkte styrke, men heller bare tildeler autoritet.

Her er det det samme som med lenker. Jo mer autoritativt et nettsted du får en mention fra, jo sterkere signal vil det være.

Slik måler du brand-mentions

Det finnes en rekke verktøy som automatisk kan overvåke hvor ditt brand blir nevnt online – for eksempel i Ahrefs, Brand24 eller Mention.com.

For vårt formål er det imidlertid ikke nødvendig å ha en så tung overvåkningsmekanisme. Her kan du igjen gjøre bruk av en enkel Google-kommando som kan gi deg et grovt estimat av hvor mange steder et nettsted/brand er nevnt. Skriv inn følgende på Google:

“Firmanavn” -dittdomene.no

Denne kommandoen søker på Google etter alt relatert til brandet, men sorterer samtidig bedriftens egen nettside fra via «-dittdomene.no» -funksjonen.

Domenealder

Alderen på et domene kan sammenlignes med en virksomhets alder. Hvis en virksomhet har eksistert i mange år kan det være et tegn på stabilitet – og det samme gjelder domener. Jo eldre et domene er, jo mer tillit vil Google (i prinsippet) ha på det, og det er derfor en faktor som kan påvirke autoritet.

Brandsøk

Jo flere søk det er på et nettsted og dets brand i Google, jo større er sjansen for at det er en reell virksomhet bak.

Slik måles brandsøk

Her trenger du et søkeordverktøy som Googles egen Google Keyword Planner. Ved å skrive inn merket (firmanavnet) vil du raskt kunne lese antall søk på dette bestemte merket.

Sosiale signaler

Med sosiale signaler menes det veldig enkelt likes, kommentarer, delinger, etc. fra forskjellige sosiale plattformer som Facebook, Twitter, LinkedIn, Pinterest, etc.

Disse brukes av Google for å vurdere omdømmet til et nettsted (eller rettere sagt dets eier), og som de tidligere faktorene hjelper de med å bekrefte overfor Google at det er et reelt selskap som står bak (eller avkrefte det).

Slik måles sosiale signaler

Det er en rekke verktøy som kan måle på disse sosiale signalene (men bare på noen få utvalgte plattformer som Facebook og Pinterest). En av dem er SharedCount hvor du skriver inn en URL og deretter får det relevante antallet Facebook- og Pinterest-signaler.

 

Organisk trafikk

Sist men ikke minst har vi organisk trafikk – det vil si hvor mye trafikk nettstedet får gjennom Google-søk organisk.

Som nevnt i forrige seksjoner er den organiske trafikken et tegn på et sunt nettsted. Derfor må du som sagt være oppmerksom på nettsteder som har høy DR, men relativt lave organiske søkeord.


Oppsummering:

  • Autoritet er mest relevant å se på når du bygger lenker fra mindre nettsteder (Under 20 DR). Her må du være klar over om styrken til nettstedet støttes av autoritet – spesielt hvis du kjøper sponsede lenker.
  • For hvis autoriteten ikke er til stede, vil verdien av lenken din bli drastisk redusert – og dette til tross for at lenken har en relativt høy DR.
  • De fleste store og kraftige nettsteder kan ofte fullstendig huke av alle ovennevnte faktorer, men som eksemplene nedenfor på siden illustrerer kan til og med store DR-verdier jukse.

Eksempel

For å vise deg forskjellen mellom et sterkt domene med autoritet og et sterkt domene uten autoritet, har vi funnet to eksempler med lignende styrke (Domain Rating):

Nettsted 1:

Nettsted 2:

 

Hvilken av de to nettsteder vil du gjette på er det sterke nettstedet uten autoritet?

Hvis du pekte på eksempel 2, vant du det lille gjettespillet.

Til tross for likt styrkeforhold vinner nettsted 1 på alle parametere (unntatt alderen på domenet). Dette gjenspeiles også i den vinnende nettsidens organiske trafikk, som er 25 ganger høyere enn på nettsted 2.

Nettsted 2 er et klassisk eksempel på et nettsted med høy styrke og lav autoritet. Og en lenke fra dette nettstedet vil derfor være langt svakere enn en lenke fra nettsted 1.

Du kan huske dette når du leter etter nettsteder – og spesielt hvis du kjøper lenker fra eksterne leverandører.

Avslutning og sjekkliste

Nedenfor har vi laget en enkel sjekkliste som du kan bruke til å vurdere hvor sterk en lenke er. Listen representerer en samling av de tre foregående seksjonene, og ved å bruke den kan du sikre at du får maksimal verdi for lenkebyggingen din – både når det gjelder tid og penger.

Bonus:

  • Nettstedet selv rangerer etter søkeord fra din nisje.
  • Lenken er plassert i et av de første avsnittene.
  • Selve artikkelen er søkeordsoptimalisert basert på hva du vil rangere på.

Unngå:

  • Å dele lenker.
    Dette vil ofte være billigere, men samtidig sprer det både styrke og relevans – noe som gjør koblingen din betydelig svakere.
Victor Lind

Skrevet av Victor Lind

Client Manager

Vil du høre hva vi
kan gjøre for deg?