Shaping New Tomorrow selger herreklær og har et mål om å lage behagelige klær for den stilbevisste mannen.
LAZZAWEB og Shaping New Tomorrow hadde lenge hatt et Google Ads partnerskap, så derfor var det naturlig å utvide samarbejdet med SEO. Med topplasseringer for både betalt annonsering og de organiske søkeresultatene får de nå langt mer trafikk, inntekter og merkevarekjenning.
Klesindustrien er en sterkt konkurransepreget bransje på Google med etablerte kjempebedrifter som Zalando og H&M øverst i søkeresultatene. Les casen vår for å se hvordan vi oppnådde topplasseringer på noen av de mest ettertraktede nøkkelordene i herreklær i Danmark – på bare et halvt år. SEO-arbeidet har bl.a. resultert i topp 5 plassering på 15 viktige søkeord som “bukser for menn”. “Herrebukser” har rykket opp 81 plasser og er nå på topp 3.
Hvert vellykket SEO-samarbeid begynner med en grundig søkeordsanalyse – og det samme gjelder samarbeidet vårt med Shaping New Tomorrow.
Det som imidlertid skiller Shaping New Tomorrow fra mange av våre andre netthandelskunder, er at de ikke driver andre merker i nettbutikken deres.
Dvs. at vår totale pool av potensielle søkeord var lavere, og at lengre produktsøkeord (som “blå diesel bukser i small”) – som ofte har den laveste konkurransen – ikke var et alternativ.
Alt dette ble imidlertid avklart i våre introduksjonsmøter med Shaping New Tomorrow, som med et mål om å bli Danmarks ledende på herremote, var klare til å ta opp kampen mot de etablerte aktørene i bransjen.
På det grunnlaget utviklet vi en ambisiøs plan med fokus på generiske søkeordsgrupper som “herrebukser”, “herreskjorter”, “herrebukser” og lignende. Her så Shaping New Tomorrow en økning i trafikken på hele 205% fra generiske søkeord.
Det neste trinnet var å prioritere alle søkeordsgruppene med mål om å finne de med størst potensial – de lavthengende frukter. Hensikten med å vie ressursene våre til en prioritert gruppe søkeord er at vi kan skape resultater mye raskere.
Siden samarbeidet allerede inkluderte Google Ads, hadde vi en oversikt over søkeordenes verdi og konverteringsfrekvenser som vi kunne bruke i analysene våre.
Vi kryssjekket dette med søkeordsvolum, konkurransegrad og Shaping New Tomorrows preferanser og marginer for å finne ut den ultimate søkeordstrategien.
Med et roadmap for søkeordene i form av en søkeordsstrategi var neste steg å sette en on-page strategi.
Grovt sett var den basert på å legge et solid grunnlag innen følgende:
Søkeordkanibalisering er når to eller flere sider konkurrerer om det samme søkeordet. Dette “forvirrer” Google og forvrenger et nettsteds mulighet til å rangere for de bestemte søkeordene/det bestemte søkeordet.
Vi ser sjelden en nettbutikk uten noen form for søkeordkanibalisering, og det samme gjaldt Shaping New Tomorrow. Siden de har en rekke kategorisider som omhandler herrebukser / chinos, er flere sider rangert for de samme søkeordsgruppene.
Dette kan være vanskelig å bli kvitt, men ble løst ved å øke fokuset på individuelle søkeordsgrupper som har vært tilordnet den enkelte kategorisiden.
Rent praktisk betyr dette at vi har jobbet med søkeordstetthet, underoptimalisert for andre søkeordsgrupper på kategorisider, endret URL’er for å gjøre sidene mer relevante (og omdirigert de gamle), og bygget relevante, sterke og autoritative lenker til de respektive sidene.
Merk: Domain Rating (DR) er en beregning som Ahrefs (et verktøy for blant annet analyse av lenkeprofiler) bruker for å estimere styrken til et domene.
Da vi konkurrerer med domener med styrken DR50-70 (Shaping New Tomorrow startet på DR30), visste vi at vår eksterne strategi skulle være feilfri.
Det startet med en analyse av lenkeprofilen, hvor vi fikk en oversikt over de eksisterende lenker.
Her fant vi et godt grunnlag for merkede lenker som tillot oss å jobbe mer aggressivt i valg av våre ankertekster så vel som lenkefrekvens.
Med vår prioritetsliste med søkeord utviklet vi en ekstern strategi med fokus på en rekke primære søkeordsgrupper.
Dette er basert på bruk av søkeordoptimaliserte artikler for å bygge lenker fra sterke og autoritative sider med en passende koblingsfrekvens (tid mellom hver lenke).